Feestweek - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mayke Been - WaarBenJij.nu Feestweek - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mayke Been - WaarBenJij.nu

Feestweek

Blijf op de hoogte en volg Mayke

24 April 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Sorry, ik ben niet zo heel goed in een blog bijhouden. Ik doe mijn best. Ik ga nu van ongeveer drie weken schrijven en per week een verslag uploaden dus in "korte" tijd komen er 3 nieuwe reisverslagen. Omdat ik dus 3 weken achterloop.

Maandag, laatste week voor de vakantie vanwege Khmer New Year, kwamen we aan in de village en wisten de leraren ons te vertellen dat de kinderen spelletjes wilden spelen en dat ze dat eigenlijk wel prima vonden. Nou prima zo'n spelletjes dag. Niet wetende dat ze dit de hele week vol zouden houden. In de middag hadden we op het hoofdgebouw wel gewone lessen trouwens. Ik heb tekeningen gemaakt met mijn klas, echt genieten om ze zo met hun creaties bezig te zien. Die hebben we ook op de muur gehangen. Ik had ook memory gemaakt en dat spel vonden ze geweldig en zo konden we gelijk woordjes oefenen. Later die week bedachten de leraren dat er donderdag en vrijdag middag met elkaar gegeten moest worden alvast voor het nieuwe jaar dus die lessen die middagen gingen ineens niet meer door. Helaas konden we daar niet bij zijn omdat het ver buiten de stad lag. (En dan zijn die middagjes vrij toch wel heel lekker) .
Goed terug naar de village, waar het een grote chaos was geworden de 2 klassen werden samengevoegd omdat hoe dichter je bij de vakantie komt, hoe minder kinderen je in de klas hebt zitten. Het is namelijk gebruikelijk om terug te gaan naar je hometown. Nu hebben ze daar in de village geen geld voor, maar voor het ontvangen van familie wordt ook vrij genomen.
Dus met die chaos zijn we Khmer spelletjes gaan spelen. Uitleggen wordt heel lastig maar het kwam neer op een soort tikspelletjes en een soort Jeu de Boulle met platte zaden die zo hard als steen zijn, die schijnbaar aan een boom groeien en wat er binnenin zit wordt als medicijn gebruikt dus zijnde relatief duur. Als je dan als team verloor dan kreeg je een tik tegen je knie met die stenen. Een gezellige drukte, met ook een heleboel ramptoeristen uit de village die hun graantje mee willen pikken van het feest. Zie ik ineens vanuit mijn ooghoek een oranje brigade, ook wel een groep monniken. Iedereen was ineens stil en er werd wat geofferd en vervolgens gezongen door de monniken. Gek om te zien dat ookal hebben ze niet zoveel dat ze alsnog eten en geld offeren. Toen het ritueel was afgelopen sjokten de monniken weer rustig verder en ging onze gezellige chaos weer verder. We hebben ook lekker met z'n allen buiten en binnen gedanst op Khmer muziek. Heel gek, ze dansen hier in een rondje om een stoel net als bij een stoelendans alleen dan zonder het deel dat je moet gaan zitten als de muziek uitgaat. En bij de aanloop naar Khmer New Year is het gebruikelijk om watergevechten en poedergevechten te houden. Dus ook wij hebben gedurende de week een poeder gevecht gehouden. Hiervoor gebruiken ze een soort cooling powder. We kwamen erachter dat achterop het potje stond dat je dit niet in je gezicht mocht gebruiken. Je raadt natuurlijk al waar die poeder eindigde. Juist: vol in het gezicht, prikken dat die menthol deed. Gauw maar je gezicht weer afwassen voor de volgende lading. Wel echt leuk zo'n gevecht! Ik deed wat in het gezicht van een kleine meid die officieel niet bij onze klas zit. Ze liep super trots naar huis om de veeg witte poeder aan haar familie te laten zien. Ik zit nu gewoon te lachen nu ik het schrijf. Heel mooi gezicht was dat! Hoe blij ze was met wat poeder.
Een ander spel was dat je geblinddoekt waterballonnen aan een lijntje kapot moest prikken, hier was ik niet zo'n held in maar een van mijn leerlingen was zo lief om me te helpen toen ik vol onder de gevulde ballon stond, die natuurlijk vol over mij heen kapot spatte. Ze hadden natuurlijk de grootste lol en ik weer lekker afgekoeld :)
Voor vrijdag (laatste dag voor de vakantie) hadden de leraren gespaard om samen met de twee klassen van de village te gaan eten. 'S ochtends stonden ze alles bij het hoofdgebouw klaar te maken. Ik stond even om me heen te kijken zie ik ineens een jochie zonder broek aan (dat is nog redelijk normaal) spelen op het schoolplein, glijdt leuk van de glijbaan. Beneden aangekomen blijft hij staan en begint midden op het schoolplein te plassen, ik vraag een beetje verward aan een van de Khmer teachers of er niet wat van gezegd moet worden, maar daarop begint ze te lachen en zegt dat het geen probleem is. Heel absurd! Marlon en ik allebei natuurlijk sprakeloos. De leraren weer verder met het eten en wij hadden de opdracht om wat cola in te slaan, iets van 2 3 flessen hadden ze gezegd dus wij met onze westerse kop naar de supermarkt en echte coca-cola kopen 2 flessen van 1,5 liter. Wij even checken en vragen of dat genoeg zou zijn. Zegt ze "och nee ik bedoelde niet de echte, bedoelde dat merk waar er 3 liter in een fles zit". -oeps- wij gauw nog bijhalen. In totaal hadden we dus 9 liter cola in plaats van 3, maar goed ook want het was allemaal op. Die kinderen hebben echt zitten smullen van het 'feestmaal'. Prachtig om te zien. We hadden tijdens het eten ook ineens wat extra students die hun bordje van thuis mee hadden genomen. Er was genoeg dus dat was geen probleem. Een geslaagde feestweek lijkt me zo!
Vrijdag gingen we op naar Sihanoukville, maar dat schrijf ik dus in de volgende blog die komende dagen erop komt.

Heel veel liefs

(Lieve nichies, leuk om jullie reacties op m'n vorige blog te lezen! Ontzettend lief, dat doet me goed)

  • 08 Mei 2014 - 23:37

    Ineke De Veij:

    Hoi Mayke,

    Ontzettend leuk om te lezen wat jij allemaal beleeft. Wat zal jij "rijk"terug komen. Geweldige ervaring voor de rest van je leven. Goed van je om dit te doen. Leuke foto's ook. Ben benieuwd of je Floor al ontmoet hebt, die schrijft wat minder blogs dan jij.
    Geniet lekker verder!.

    groeten, ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mayke

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 555
Totaal aantal bezoekers 18920

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 24 Mei 2014

Cambodja, Siem Reap

18 Januari 2014 - 16 Maart 2014

UK, Liverpool

Landen bezocht: