Verf en ballonnen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mayke Been - WaarBenJij.nu Verf en ballonnen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mayke Been - WaarBenJij.nu

Verf en ballonnen

Blijf op de hoogte en volg Mayke

04 Juni 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Marlon was 5 mei jarig dus dat moest gevierd worden! D’r hele kamer hadden we volgeladen met ballonnen toen ze aan het ontbijt zat en we hadden met alle mensen uit het huis een boekje gemaakt met allemaal een persoonlijk berichtje erin. Ik zat natuurlijk met Marlon op het project en ook daar ging haar verjaardag niet onopgemerkt voorbij. Toen de leraren eenmaal doorhadden dat het haar verjaardag was, waren ze in de pauze gauw een klein gebakje wezen halen. Ondanks dat het in Cambodja niet heel gewoon is om je verjaardag uitgebreid te vieren. Later die week zaten we bij ons gebruikelijke restaurantje bij ons huis om de hoek, met de beste noodels en rijst uit de stad. Die volgens mij hun hele jaarinkomen aan Thida’s house verdienen :) Maar goed, de mensen herkennen ons daar en dan maken we even een praatje. Het is van een echtpaar waarvan de vrouw Cambodjaanse is en de man Spaans. Ze hebben een aantal maanden geleden een baby gekregen en ze vertelden ons dat ze voor een aantal maanden naar Spanje zouden gaan om de familie op te zoeken en voor de eerste keer de baby te laten zien. Super leuk natuurlijk. Toen kregen we het erover dat Marlon binnenkort naar Vietnam zou gaan. Wat bleek: de man had een reisbureau in Siem Reap. Dus die werd super enthousiast en zei tegen z’n vrouw:’’Schat, geef me eens wat pen en papier.” Vervolgens heeft hij een reisplan voor Marlon geschreven met alle highlights en met welk vervoersmiddel ze moest gaan enz. En dat allemaal gratis en voor niets. Wij zeiden natuurlijk dat als hij naar Nederland zou komen dat wij hem ook zouden adviseren. Nou, daar zou hij ons aan houden, zei hij. Zou leuk zijn!
Eerder die week had ik geld gevonden. Dat hebben we gebruikt om verf te kopen en kwasten voor allen leerlingen zodat we de klaslokalen in de krottenwijk konden verfen en hebben we gezellig met z’n allen wat gedronken. Dat verfen hebben we dus met onze leraren en leerlingen gedaan. Zelf wat vaders werden enthousiast(die normaal een beetje voor de school hangen). Binnen no time was alles geverfd, ook op plekken die niet helemaal de bedoeling waren maar dat gaf niets. Het zag er ineens veel gezelliger uit!