Gezellig samen douchen, of toch niet... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mayke Been - WaarBenJij.nu Gezellig samen douchen, of toch niet... - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Mayke Been - WaarBenJij.nu

Gezellig samen douchen, of toch niet...

Blijf op de hoogte en volg Mayke

27 Mei 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Ondanks dat ik afgelopen zondag thuis ben gekomen uit het prachtige Cambodja, heb ik besloten om gewoon mijn blog af te maken de komende dagen. Dus geniet gezellig met mij na..

Maandag zou het project weer beginnen. Helaas was ik totaal niet lekker toen ik wakker werd en kon dus niet naar het project. Ik zal je de details besparen maar het kwam er op neer dat na het etentje van de dag ervoor 5 mensen in het huis een voedselvergiftiging had opgelopen en er 1 's nachts in het ziekenhuis was beland met uitdrogingsverschijnselen. Hierdoor heb ik 3 dagen in bed gelegen. Toen ik me net wat beter voelde hadden we een meeting. Normaal ga ik op de fiets half uur heen half uur terug. (En we gaan in de lunch naar huis dus dat is zo'n 2 uur!! Fietsen in de hitte) hoe warm het nu precies is hier weet ik niet maar het loopt als maar op, het is nu absoluut warmer dan aan het begin. Maar goed, ik ben dus bij Theavy achterop de scooter naar de meeting gegaan. Het was een soort evaluatie en dan was vooral de vraag wat Marlon en ik vonden dat er nog verbeterd kon worden op het project. We hebben aangegeven dat prullenbakken in de village wel handig zijn (alles wordt op de grond gegooid) en dat de leraren ook Engels les aangeboden kan worden. Beiden zijn toegezegd alleen de lessen van de leraren is ook gebeurt. Typisch Cambodiaans, die hup-en-gaan-mentaliteit die we in Nederland hebben kennen ze niet. Diezelfde avond heeft Michael een poging gedaan om mij wat gitaar te leren spelen. Dat we ik dit typ zijn we inmiddels een aantal weken verder en ben ik het al weer vergeten :) dit was ook de week dat Floor aankwam in Siem Reap. Dus we hebben een avondje samen gegeten (Studiegenootje van Floor: Lotte, Floor en ik) en we zijn gezellig naar één van de nightmarkets geweest waar ik me even kon uitsloven met mijn afding-talenten ;)
Eenmaal weer op mijn project bleek dat er na Khmer New Year allemaal nieuwe kinderen waren gekomen die een enorme achterstand hebben op de rest, dus in principe kon ik weer van voor af aan beginnen... Even een domper, maar niks aan te doen dus lekker doorgaan!
In het weekend heb ik Lotte en Floor een touwtje door de stad gegeven, waarbij we oa naar de New Market zijn geweest. Dit is een hele grote locale markt waar ze ècht àlles verkopen. We hebben constant ons best gedaan om de food section te vermijden, want die is echt geen pretje met z'n kakkerlakken en ratten en dan heb ik het nog niet eens over de geur. Zodra we in de buurt kwamen van de walgelijke geur liepen we maar gauw de andere kant op. Aan het eind van mijn geweldige tour door Siem Reap ahum, hebben we lekker geluncht bij La Boulangerie. Jaja zowaar Frans. Datzelfde weekend was het Kingsday en aangezien we met nogal wat Nederlanders in Thida's House zitten, moest dat natuurlijk gevierd worden. De hele tuin was oranje versierd en iedereen was oranje gekleed, ook de niet-Nederlanders. We hebben zelfs Hollandse spelletjes gedaan zoals koekhappen. Echt super grappig was dat!

De opvolgende week is een meisje uit ons huis overvallen en is dus haar telefoon en pinpas gestolen. Ze was nogal geschrokken, het waren namelijk 2 mannen op een scooter die haar tasje hebben afgesneden waardoor ze de buit zo binnen hadden. Ook deze week is het weer absurd warm.... Deze maandag gingen we ook voor het eerst de leraren lesgeven (Marlon en ik). Hier haalden we allebei veel voldoening uit, wat uiteraard een lekker gevoel is. Het plan was om de leraren eens per week les te geven maar ze waren zo enthousiast dat we dat nu elke dag doen. Dinsdag gingen we zakken rijst uitdelen in de village omdat er een donatie was gedaan aan de school :)
Wat ik jullie nog niet eerder heb verteld is dat de stroom hier vrij regelmatig uitvalt. Dit was 's avonds weer het geval dus zaten we onder het genot van Michael's gitaarmuziek en bij kaarslicht te eten. Heeft ook wel iets toch?
Omdat er de vrouw langs kwam die regelmatig geld doneert aan onze school, was er op woensdag een ceremonie georganiseerd. Dit praktisch in dat ik al om 6 uur in de morgen op mijn project zat om knoflook te schillen, champignons te scheuren en waterlelies te schrapen voor 3 uur. Er wordt voor zo'n ceremonie namelijk heel veel eten gemaakt. Er kwamen een aantal monniken op bezoek. We begonnen onze dag met een soort rijstepap met vlees,erg lekker!, vervolgens kregen we een tijd niks en werd er gebeden. Van dat bidden krijg je trek dus toen we een bakje rijst in onze handen kregen dacht ik dat we dat straks lekker mochten op gaan eten, maar niet was minder waar. Er werd weer gebeden en toen ik dacht dat we klaar waren om het op te eten bleek dat we het aan de monniken moesten geven haha later konden we gelukkig zelf ook aan het eten.
De volgende dag in de klas bleek dat ik een nieuwe leerling had in de village met een spierziekte. Hierdoor had hij weinig kracht in zijn spieren en kon lastig lopen. Toen de les voorbij was en ze naar huis konden zag ik toevallig toen ik naar buiten liep dat ze hem aan het plagen waren. Daar heb ik gelijk wat van gezegd en was het meteen afgelopen. 'S middags gingen we memory maken om kledingstukken te oefenen. De kinderen waren super enthousiast! (De kaarten hebben we later nog gebruikt om een soort kwartet te spelen met de klas. Een spel dat ze heel leuk vinden :) ) ook kreeg ik een zomaar een lief briefje met tekening erop van een leerling met:"We love you".

Op vrijdag regende het voor het eerst overdag dus namen we de tuk tuk naar de school. De tuk tuk was getransformeerd in een soort tentje, zodat we niet nat werden: hartstikke knus haha Op school hebben we onze leraren geleerd hoe je selfies moet maken. Dat woord kenden ze namelijk niet :)
Bij het uitgaan in pubstreet kwam ik Floor tegen, super gezellig was dat! Natuurlijk wel vreemd dat je helemaal aan de andere kant van de wereld zit en je eigen zus tegenkomt. Later had ik zin om te douchen. Ik ben dus in de badkamer, kleed me uit, draai me om om de kraan aan te zetten, zit er een dikke pad me vanaf de douchekop aan te staren. Geen douche voor mij dus. Later ben ik toch maar naar de staf gegaan die Cambodjaans zijn, om te vragen of ze hem weg konden halen. Toen begonnen ze te lachen en me een beetje te plagen. "Dan ga je toch met de pad op de douche douchen?", zei Linn doodleuk. Toch is ze met me mee gelopen. Ze liep de douche binnen, pakt het beest en loopt naar buiten en gooit het in de bosjes en lacht nog een keer naar me. Daarna gelukkig geen kikkers of padden meer in mijn douche gehad ;)
Dat weekend ging ik naar het zwembad waar ik vaker naartoe ging. Toen ik had afgerekend zei het personeel "see you next week!" : Ik was inmiddels vaste klant geworden..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Mayke

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1046
Totaal aantal bezoekers 18902

Voorgaande reizen:

18 Maart 2014 - 24 Mei 2014

Cambodja, Siem Reap

18 Januari 2014 - 16 Maart 2014

UK, Liverpool

Landen bezocht: